Hvis foreningen skal modtage penge fra Glostrup Kommune i form af tilskud, tilbagebetaling af udlæg (f.eks. i forbindelse med Kulturnatten) mv. skal I have et CVR nummer og en NemKonto. CVR-nummer benyttes som identifikation af jeres forening, og alle udbetalinger vil blive udbetalt til den NemKonto, der er tilknyttet CVR-nummeret.
CVR-nummer fås hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og er gratis. Du skal bruge NemID for at oprette det, men det behøver ikke være tilknyttet foreningen. Din NemID skal kun benyttes til oprettelse/registrering.
Sådan gør du:
- Registrer foreningen hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
- Du modtager en mail med jeres CVR-nummer.
- Kontakt jeres bank og bed dem registrere jeres foreningskonto som NemKonto samt tilknytte den til jeres CVR nummer
Herefter kan I sende en mail til kultur@glostrup.dk og oplyse jeres CVR nummer.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil hvert tredje år bede om bekræftelse på, at foreningen stadig er aktiv. Dette vil ske via mail, så det er vigtigt at I registrerer en mailadresse, der rent faktisk er i brug - og helst flere, så I er sikre på at modtage mailen selvom I fx har skiftet formand.
Hvis jeres pengeinstitut opkræver et gebyr for at tilknytte en NemKonto til jeres CVR nummer, så gør opmærksom på, at der er tale om en frivillig forening, og oprettelse af NemKonto er et lovkrav.
På www.cvr.dk findes oversigt over foreninger, der allerede har CVR-nummer.